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No.R06X0007

世界モバイル通信市場分析(英語版)

Global Mobile Communications - Insights into Worldwide Developments

出版日 2011年3月
価格
Single User License(PDFタイプ) US$995
10 User License(PDFタイプ) US$1990
20 User License(PDFタイプ) US$2985
Intranet License(PDFタイプ) US$3980
ページ数 129ページ
発行<調査・編集> Paul Budde Communication Pty. Ltd.
備考 ※お申込時の為替レートで換算致します。

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レポート内容

■概要■
本レポートは、北米、中南米、ヨーロッパ、中東、アフリカ、アジア太平洋地域の市場の各地域と、世界全体における重要なトレンドについて考察し、以下の内容を分析している。
・世界モバイル通信市場のキートレンド
・世界モバイル通信市場の主要統計
・モバイル端末におけるキートレンド
・各地域におけるモバイル通信の考察と統計
・ボーダフォン再生のケーススタディ

<エグゼクティブ・サマリ>
スマートフォンの成功は、モバイル市場に大きな変化をもたらし、2011年も引き続き、スマートフォンの影響は大きいものと予想される。世界における全ての携帯電話端末の販売台数の約20%を占めているスマートフォンの継続的な成長が、モバイル市場の回復の一要因となっている。スマートフォンは、ユーザフレンドリーで、インタラクティブであることから先進国市場で普及しているが、この傾向は近い将来、アジア、特に中国市場が、発展途上国の成長をリードしていくことになるだろう。
 注目すべきモバイル産業もまた、新興国市場により成長を続けている。通信事業者は、特に新興国市場におけるワイヤレス市場に注目しており、飽和市場、固定通信市場に注目している他の事業者に比べ、大幅な成長を示している。中国とインドは、多くの人口を抱えていることから潜在的な成長が見込まれ、また普及率が低い国々は、近い将来、安価な第2世代のインフラと携帯電話端末に大規模な投資が行われると予想される。大手通信事業者や個人投資家は、これらの発展途上国市場に大きな関心を示している。
対照的に、現在、ほとんどの先進国では携帯電話の普及率がほぼ100%近くなっており、さらなる成長は限定的となるであろう。既に収入が減少しているモバイル音声市場のように、今後数年間続くであろう。モバイルブロードバンドは、新たな成長領域として2~3年続くとみられるが、音声収入の減少を補うこととなり、結果的には、収益は限定的となるであろう。
 また、本レポートでは加入者数、ARPUや設備投資、携帯電話収益、通信料金、ローミングなど広範な統計情報や考察も行っている。そして、厳しい環境におけるボーダフォンをケーススタディとして分析している。

-CONTENTS-
1. 世界モバイル市場 - キートレンドと加入者統計
1.1 モバイル通信市場のキートレンド
1.1.1 モバイル市場動向
1.1.2 モバイル投資は世界を変えている
1.1.3 スマートフォン - 両刃の剣
1.1.4 周波数問題
1.1.5 モバイル産業におけるインターネットメディア企業
1.1.6 FMC
1.1.7 プリペイド式携帯電話
1.1.8 ナンバーポータビリティ

1.2 世界の携帯電話加入者統計
1.2.1 モバイル市場概要
1.2.2 世界の携帯電話加入者数
1.2.3 世界トップの通信事業者
1.2.4 注目の発展途上国市場


2. 世界のモバイル市場 - 投資分析
2.1 世界の設備投資, 収益とARPU の傾向
2.1.1 イントロダクション: 競争
2.1.2 モバイル産業の設備投資と収益の分析
2.1.3 世界におけるARPUの分析

2.2 世界の通信料金とローミングの傾向
2.2.1 MTRとローミング
2.2.2 MTRs と LTE
2.2.3 ローミング


3. 世界の携帯電話端末市場
3.1 世界の携帯電話端末市場のトレンド
3.1.1 歴史的な携帯電話端末市場の成長
3.1.2 世界の携帯電話端末の統計と将来予測
3.1.3 スマートフォンの主導者
3.1.4 その他のトレンドと発展
3.1.5 安全性とセキュリティ問題

3.2 西ヨーロッパと韓国におけるスマートフォン
3.2.1 ケーススタディ: 西ヨーロッパ
3.2.2 ケーススタディ: 韓国


4. ケーススタディ - ボーダフォン再生
4.1 ボーダフォン再生の分析
4.1.1 企業の再構築 - 間違っていないか?
4.1.2 アフリカのベンチャー企業
4.1.3 インドのベンチャー企業
4.1.4 ヨーロッパにおける収益悪化
4.1.5 背景


5. 地域別動向
5.1 北米
5.1.1市場動向
5.1.2 統計

5.2 ラテンアメリカとカリブ地域
5.2.1 市場動向
5.2.2 統計
5.2.3 モバイル市場のプレーヤ
5.2.4 第2世代携帯電話(2G)
5.2.5 第3世代携帯電話(3G)
5.2.6 プリペイド市場
5.2.7 ARPU
5.2.8 ラテンアメリカにおけるFMS
5.2.9MOU

5.3 ヨーロッパ
5.3.1 市場動向
5.3.2 投資予測
5.3.3 規制環境
5.3.4 携帯電話端末
5.3.5 モバイルアプリケーションストア
5.3.6 主要通信事業者
5.3.7 関連レポート

5.4 アフリカ
5.4.1 市場動向
5.4.2 統計
5.4.3 パン-アフリカの通信事業者
5.4.4MVNO
5.4.5 MNP
5.4.6 FMC
5.4.7 携帯電話端末
5.4.8 コミュニティ携帯電話
5.4.9 プリペイドカード
5.4.10 コール関税
5.4.11 ARPU
5.4.12 モバイルデータサービス
5.4.13 3G と4G (LTE)
5.4.14 アフリカにおける主な要因; 携帯電話端末価格
5.4.15 コミュニティ携帯電話
5.4.16 市場予測

5.5 中東
5.5.1 概要
5.5.2 統計
5.5.3 市場トレンド

5.6 アジア
5.6.1 市場動向
5.6.2 地域統計
5.6.3 地域の特徴
5.6.4 中国とインド
5.6.5 成長ドライバ
5.6.6 第3世代携帯電話サービスを越えて

5.7 太平洋地域
5.7.1 オーストラリア
5.7.2 ニュージーランド
6. 付録

<図表>
Table 1 - Number of prepaid subscribers worldwide - 2007 - 2011
Table 2 - Prepaid subscribers as a percentage of total subscribers in select countries - 2008
Table 3 - Prepaid service revenue worldwide - 2005 - 2011
Table 4 - Brazil - prepaid subscribers and prepaid market share - 2002 - 2009
Table 5 - India - mobile ARPU by technology, prepaid/postpaid/blended - June 2009
Table 6 - Worldwide mobile statistics at a glance - 2011
Table 7 - Indicative monthly mobile minutes of use - selected countries - 2008 - 2009
Table 8 - Worldwide mobile subscribers and annual change - 2000 - 2011
Table 9 - Mobile subscribers by region - 1993 - 2010
Table 10 - Worldwide 3G subscribers - 2004 - 2011
Table 11 - Top ten carriers worldwide by revenue - 2010
Table 12 - Top 3 telecom operators worldwide by revenue growth - 2010
Table 13 - Top mobile operators by subscriber market share - 2010 - USA; Africa; UK; China
Table 14 - Worldwide MVNO subscribers - 2005; 2009; 2010; 2013
Table 15 - China - mobile subscribers and annual change - 1995 - 2011
Table 16 - India - mobile subscribers and annual change - 2006 - 2011
Table 17 - Middle East - 3G subscribers as a percentage of total subscribers - selected countries - 2006 - 2008
Table 18 - Top 3 telecom operators worldwide by revenue growth - 2010
Table 19 - Worldwide mobile services revenue - 2008 - 2012
Table 20 - Worldwide average mobile monthly ARPU - 2005 - 2011
Table 21 - Indicative comparison of selected European countries by monthly mobile ARPU - 2009; 2010; 2015
Table 22 - India - Mobile ARPU (GSM and CDMA) - 2005 - 2009
Table 23 - Egypt - Mobinil blended monthly ARPU and AUPU - 2002 - 2010
Table 24 - Blended mobile ARPU - selected carriers - Q1 2008; Q1 2009; mid 2010
Table 25 -Mobile termination rates by region - 2005; 2010
Table 26 -Mobile termination rates in select countries - 2009
Table 27 - Worldwide mobile roaming revenue - 2000; 2008; 2012
Table 28 - Worldwide overall mobile handset sales - 2004 - 2011
Table 29 - Worldwide overall mobile handset sales - Q3 2006 - 2010
Table 30 - Worldwide overall mobile handset sales by quarter - 2009 -2010
Table 31 - Mobile handset revenue worldwide - 2009 - 2014
Table 32 - Handset supplier worldwide market shares - 1999 - 2010
Table 33 - Worldwide smart phone mobile device sales by quarter - 2009-2010
Table 34 - Worldwide smartphone operating systems by market share - 2007 - 2010
Table 35 - Apple versus Nokia - handset division operating profit - Q3 2008 - 2009
Table 36 - Market shares of European handset makers - 2005 - 2009
Table 37 - Market shares of platforms - 2010
Table 38 - Vodafone blended ARPU (principal markets) - 2006 - 2010
Table 39 - Latin America - mobile subscribers and penetration - 1998 - 2011
Table 40 - Latin American mobile operators - subscribers and market share - 2008 - 2010
Table 41 - Latin America - America Movil - subscribers - 2008 - 2010
Table 42 - Latin America - Telefonica - subscribers - 2008 - 2010
Table 43 - Latin America - Telecom Italia - subscribers - 2008 - 2010
Table 44 - Latin America - Millicom International Cellular - subscribers - 2008 - 2010
Table 45 - Evolution of mobile ARPU in Argentina - major operators - 2007 - 2010
Table 46 - Evolution of mobile ARPU in Brazil - major operators - 2007 - 2010
Table 47 - Evolution of mobile ARPU in Chile - major operators - 2007 - 2010
Table 48 - Evolution of mobile ARPU in Colombia - major operators - 2007 - 2010
Table 49 - Evolution of mobile ARPU in Mexico - major operators - 2007 - 2010
Table 50 - Evolution of mobile ARPU in Venezuela - major operators - 2007 - 2010
Table 51 - Latin America - fixed and mobile market share - 1998 - 2011
Table 52 - MOU in Latin America - Telefonica and America Movil - 2007 - 2010
Table 53 - European voice market in minutes - 2000; 2005; 2010
Table 54 - EU SIM penetration by country - 2008 - 2011
Table 55 - Average ARPU (?) by country in select European countries - 2006 -2010
Table 56 - Europe - data as a proportion of total mobile revenue -2008 - 2010
Table 57 - Select European Femtocell launches - 2011
Table 58 - UMTS penetration by select country - 2010
Table 59 - Europe - market shares of handset manufacturers - 2009 - 2010
Table 60 - Europe - camera phone sales - 2005 - 2006; 2010
Table 61 - Europe - mobile applications by platform - 2011
Table 62 - Europe - H3 revenue - 2009 - 2010
Table 63 - African mobile subscriber growth and penetration - 1998 - 2010
Table 64 - Top 10 African countries by subscribers - June 2010
Table 65 - Top 10 African countries by annual growth - June 2010
Table 66 - MTN mobile ARPU in selected African markets - 2010 (to Sep)
Table 1 - Mobile subscribers, annual change and penetration in the Middle East - June 2010
Table 67 - Mobile subscribers in Asia - 1990; 1995; 2000 - 2012
Table 68 - Asia - mobile subscribers, annual change and penetration by country - June 2010
Table 69 - Asia - mobile subscribers by country - 2009 - 2011
Table 70 - Mobile subscribers and revenue by carrier in Australia - 2010
Table 71 - Price comparison of prepaid services by operator in New Zealand - February 2011
Table 72 - Network termination rates by major operator in New Zealand - 2009 - 2014
Chart - Worldwide mobile subscribers - 2008 - 2011
Chart 1 - Global smart phone mobile device sales by quarter - 2009 - 2010
Chart 2 -Worldwide mobile subscriber growth - 2008 - 2011
Chart 3 - China - mobile subscriber growth, population penetration - 2000 - 2009
Chart 4 - Mobile penetration rate of selected Latin American countries - March 2010
Chart 5 - Global overall telecoms capital expenditure - 2008 - 2011
Chart 6 - EU average mobile termination charges - 2004 - 2009
Chart 7 - Global smart phone sales by selected operating system - 2010
Chart 8 - Safaricom data revenue breakdown - 2009/10
Chart 9 - Vodafone European revenue by sector - 2009 - 2010
Chart 10 - Vodafone European subscribers (principal markets) - 2008 - 2010
Chart 11 - North American wireless subscribers and annual change - 2000 - 2010
Chart 12 - USA wireless subscribers and penetration - 2000 - 2010
Chart 13 - Canadian wireless subscribers and penetration - 2000 - 2010
Chart 14 - Canadian wireless operator market share - 2006; 2010
Chart 15 - Latin American operators market share -2010
Chart 16 - Proportion of prepaid mobile subscribers in Latin America’s major markets
Chart 17 - ARPU in the major Latin American markets -2010
Chart 18 - Fixed and mobile subscribers in Latin America - 1998 - 2011
Chart 19 - Europe - mobile voice revenue as a proportion of total mobile revenue - 2007 - 2012
Chart 20 - Annualised European voice and data market annual growth - 2006 - 2012
Chart 21 - Europe - mobile and fixed voice traffic (% of total) - 2005 - 2012
Chart 22 - Europe - mobile and fixed voice traffic (volume) - 2005 - 2011
Chart 23 - Mobile price baskets by usage - EU27 - 2004 - 2009
Chart 24 - EU mobile subscribers and penetration rate - 2004 - 2011
Chart 25 - Western European GSM subscribers - 2000 - 2012
Chart 26 - European roaming charges - 2007 - 2011
Chart 27 - European 3G subscribers - 2004 - 2012
Chart 28 - Europe - O2 Group mobile subscribers - 2005 - 2010
Chart 29 - Europe - O2 Group turnover and EBITDA - 2007 - 2010
Chart 30 - Europe - O2 Group blended monthly ARPU - 2006 - 2010
Chart 31 - Europe - Orange Group mobile subscribers by sector - 2005 - 2010
Chart 32 - Europe - Orange Group MVNO subscribers - 2005 - 2010
Chart 33 - Europe - Orange Group mobile revenue - 2008 - 2010
Chart 34 - Europe - TIM domestic mobile subscribers - 2005 - 2010
Chart 35 - T-Mobile subscribers in selected European countries - 2001 - 2010
Chart 36 - T-Mobile ARPU in selected European countries - 2006 - 2010
Chart 37 - Europe - H3 subscribers - 2009 - 2010
Chart 38 - Europe - number of network operators, resellers and MVNOs - 2000 - 2010
Chart 39- Mobile subscribers per operator in New Zealand - 2010 - 2011
Exhibit 1 - Mobile billionaires
Exhibit 2 - Digital Dividend
Exhibit 3 - FMC service examples
Exhibit 4 - Growth inhibitors for FMC
Exhibit 5 - Leading dual-mode mobile device manufacturers
Exhibit 6 - Growth drivers for prepaid mobiles in emerging markets
Exhibit 7 - Number portability: key considerations
Exhibit 8 - Examples of countries with mobile numbering plans
Exhibit 9 - Stranded telco assets cost billions
Exhibit 10 - Evidence of higher use by business users
Exhibit 11 - Historical global mobile ARPU developments
Exhibit 12 - BaK and CPNP payment systems
Exhibit 13 - Billions in revenue from replacement handsets
Exhibit 14 - Handset prices in decline
Exhibit 15 - Apple iPhone
Exhibit 16 - Open Handset Alliance
Exhibit 17 - Satellite phone
Exhibit 18 - European Roaming Regulation amendments -July 2009 - 2013
Exhibit 19 - UMTS900 commercial network operators (3G) in Europe - 2011
Exhibit 20 - Selected MVNOs and resellers in Europe - 2011

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